Thursday, March 15, 2012

Pendapat tentang Drupal secara umum

Hari ini adalah hari pertama aku masukkan content ke dalam Drupal Website framework. Personally bagi aku, secara principle ia adalah lebih kurang sama dengan Wordpress cuma aku mmg perasan byk sgt yg Wordpress lebih fokus uk menghasilkan website berciri blog manakal Drupal pula lebih kena generic use. Secara dasarnya Drupal boleh dijadikan sebagai web application yg lebih specific kpd perkara tertentu ataupun boleh dijadikan sbg website biasa atau juga blog.

Kalau nak dikiutkan experience aku dlm Wordpress, kalau dah install Wordpress dalam site domain tertentu dan jadikannya sebagai default landing page, maka amat susah utk menukarkan mood landing page tu menjadi website yg normal tanpa ada ciri-ciri blog. Berbeza sekali dgn Drupal, bilasaja aku install Drupal framework pada website domain aku, aku boleh tukarkannya menjadi apa-apa bentuk website sesenang yg mungkin. Aku boleh tukar dia jadi Website biasa yg takde blog contohnya website yg hanya tunjuk content About Us, Product & Services, Contact Us, dsb. Aku juga boleh ubah dia jadi blog sebijik cam Wordpress ataupun jugak aku boleh ubah dia jadi applikasi web tertentu. Dari segi ni memang aku puji Drupal, tapi kalau anda dah memang berfikir nak setup website berlandaskan blog, baik ada terus guna Wordpress sbb Wordpress memang dah amat mahir dan penuh dgn plugins-plugins yang difokuskan untuk menyokong blog. Sebagai contoh ialah penggunaan SEO and manipulation of comments.

Sebagai seorang programmer dalam proses belajar nak buat module Drupal ni, aku mmg rasa amat smooth sekali nak guna Drupal untuk dijadikan web application aku.

Ni la sedikit sebanyak pendapat aku ttg Drupal nih.

..

No comments:

Post a Comment